
Podłoże projektu
Projekt jest odpowiedzią na trend, który można obecnie zaobserwować w wielu krajach europejskich: spadek zainteresowania uczniów i studentów tzw. przedmiotami ścisłymi/technicznymi (nauki przyrodnicze, technika, inżynieria i matematyka) i wynikający z tego niedobór pracowników w zawodach technicznych i inżynierskich. Problem może być rozwiązywany i wypracowany we wspólnej, transgranicznej współpracy pomiędzy różnymi ... więcej
Projekt jest odpowiedzią na trend, który można obecnie zaobserwować w wielu krajach europejskich: spadek zainteresowania uczniów i studentów tzw. przedmiotami ścisłymi/technicznymi (nauki przyrodnicze, technika, inżynieria i matematyka) i wynikający z tego niedobór pracowników w zawodach technicznych i inżynierskich. Problem może być rozwiązywany i wypracowany we wspólnej, transgranicznej współpracy pomiędzy różnymi systemami i poziomami edukacyjnymi. W ramach tej współpracy naukowcy i nauczyciele mogą wymieniać się wiedzą i doświadczeniami dotyczącymi współpracy między szkołami oraz mogą znajdować rozwiązania pozwalające przezwyciężyć brak zainteresowania nauką zawodów technicznych.
Aby sprostać wspólnym wyzwaniom, partnerzy projektu łączą swoje zasoby i wspólnie opracowują materiały edukacyjne dla szkół w Stralsundzie i w Szczecinie. Koncentracja na systemach energii odnawialnej jest szczególnie obiecująca jako aktualny temat interdyscyplinarny, który dotyczy praktycznie wszystkich nauk przyrodniczych i może być wyraźnie zintegrowany z dużą liczbą przedmiotów szkolnych.

Cele projektu
Głównym celem projektu jest opracowanie wspólnej strategii, w jaki sposób tematyka związana z energią odnawialną może zostać włączona do przedmiotów szkolnych i programów nauczania w szkołach średnich, aby wypróbować nowe metody o praktycznym znaczeniu i wzbudzić zainteresowanie kwestiami technicznymi. Ekscytujący projekt związany z przedmiotami ścisłymi i wykazanie ich związku z ... więcej
Głównym celem projektu jest opracowanie wspólnej strategii, w jaki sposób tematyka związana z energią odnawialną może zostać włączona do przedmiotów szkolnych i programów nauczania w szkołach średnich, aby wypróbować nowe metody o praktycznym znaczeniu i wzbudzić zainteresowanie kwestiami technicznymi. Ekscytujący projekt związany z przedmiotami ścisłymi i wykazanie ich związku z prawdziwym światem energii odnawialnej powinien prowadzić do bardziej kreatywnego i intuicyjnego środowiska uczenia się, motywując w ten sposób nauczycieli i uczniów do głębszego zagłębiania się w technikę. Wspólne narzędzia edukacyjne, w tym eksperymenty związane z systemami energii odnawialnej, zostaną opracowane i przetestowane w klasach szkolnych.
Kolejnym celem jest zbudowanie trwałych relacji między firmami w regionie, szkołami i uczelniami wyższymi w obszarze energii odnawialnej, aby wzbudzić zainteresowanie uczniów i studentów zawodami technicznymi oferowanymi na Pomorzu Zachodnim oraz przyciągnąć przyszłych profesjonalistów do pozostania i wspierania naszego regionu.
Celem projektu jest również inspirowanie nauczycieli do aktualizowania wiedzy z przedmiotów ścisłych poprzez kursy szkoleniowe dla nauczycieli dotyczące najnowszych osiągnięć technologicznych w dziedzinie systemów energii odnawialnej oferowane przez pracowników naukowych.

Treść projektu
Aby sprostać wyzwaniom związanym z niedoborem wykwalifikowanych pracowników w zawodach technicznych, szkoły muszą zacząć intensywniej promować przedmioty ścisłe i wzbudzać zainteresowanie uczniów tematyką techniczną poprzez nowe i zorientowane na praktykę oferty. Temat systemów energii odnawialnej, będący przedmiotem badań na uniwersytetach w Stralsundzie i Szczecinie, jest tematem interdyscyplinarnym, który możne być ... więcej
Aby sprostać wyzwaniom związanym z niedoborem wykwalifikowanych pracowników w zawodach technicznych, szkoły muszą zacząć intensywniej promować przedmioty ścisłe i wzbudzać zainteresowanie uczniów tematyką techniczną poprzez nowe i zorientowane na praktykę oferty. Temat systemów energii odnawialnej, będący przedmiotem badań na uniwersytetach w Stralsundzie i Szczecinie, jest tematem interdyscyplinarnym, który możne być uwzględniony w kilku przedmiotach szkolnych. Ponadto na Pomorzu Zachodnim istnieje branża energetyczna, która jest mocno zaangażowana we wdrażanie OZE i współpracuje z uczelniami we wspólnych projektach badawczych. W ramach projektu zaczyna się budować podstawa długoterminowej współpracy pomiędzy szkołami w Stralsundzie i Szczecinie, uniwersytetami, instytucjami szkoleniowymi i zaangażowanymi organizacjami pozarządowymi mająca na celu wspieranie szkół poprzez:

Wizja dla regionu
W dłuższej perspektywie celem projektu jest przezwyciężenie braku zainteresowania przedmiotami ścisłymi, technicznymi, co doprowadzi do zwiększenia motywacji uczniów do podjęcia praktyk lub nauki w zawodach technicznych. Powinno to poprawić sytuację na rynku pracy w sektorze energetycznym. Główne wyniki to: – transgraniczna sieć niemieckich i polskich specjalistów z uniwersytetów, instytucji szkolenia ... więcej
W dłuższej perspektywie celem projektu jest przezwyciężenie braku zainteresowania przedmiotami ścisłymi, technicznymi, co doprowadzi do zwiększenia motywacji uczniów do podjęcia praktyk lub nauki w zawodach technicznych. Powinno to poprawić sytuację na rynku pracy w sektorze energetycznym. Główne wyniki to:
– transgraniczna sieć niemieckich i polskich specjalistów z uniwersytetów, instytucji szkolenia zawodowego i szkół. Sieć łączy kompetencje obu krajów w celu zwiększenia potencjału innowacyjnego i konkurencyjności regionu,
– wspólne materiały i narzędzia edukacyjne opracowane w ścisłej współpracy z nauczycielami, naukowcami i uczniami z obu krajów (pudełko energii odnawialnej, materiały szkoleniowe, modele nauczania, eksperymenty) i wykorzystywane w ofertach edukacyjnych w języku polskim i niemieckim,
– bezpośrednia praktyczna praca edukacyjna w szkołach niemieckich i polskich z udziałem partnerów projektu w celu realizacji wspólnie opracowanych ofert edukacyjnych.